Zapytaj eksperta
Napisz do nas



    Skontaktuj się z nami
    +48 887 633 633
    Sperling Business Group
    Pomożemy Tobie - Zadzwoń do nas!

    BIURO RACHUNKOWE

    KANCELARIA PODATKOWA

    Księgowość | Kadry i Płace
    Doradztwo Podatkowe

    DOŚWIADCZENIE

    od 2014r.

    ZAUFANIE

    ponad 310

    Klientów

    Kliknij i przeczytaj

    REFERENCJE

    KLIENTÓW

    01.06.2016


    Koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu


    01.06.2016

    Autor: Szymon Sperling, Doradca Podatkowy, Prawnik, Główny Księgowy

    Koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu

    Koszty prowadzenia działalności we własnym mieszkaniu

    Autor: Szymon Sperling, Doradca Podatkowy nr 12258

     

    Prowadzenie działalności nie zawsze wymaga wynajmu osobnego lokalu. Graficy, programiści, tłumacze, korektorzy czy księgowi to jedni z grupy osób, dla których do wykonywania pracy wystarczający jest mały obszar, jak np. część własnego mieszkania. Jest to atrakcyjne rozwiązanie z punktu widzenia kosztów, czy chodźmy zaoszczędzonego czasu.

    W pierwszej kolejności należy zgłosić adres mieszkania jako siedzibę naszej firmy. Pamiętajmy również o zgłoszeniu tego faktu w urzędzie miasta lub gminy, gdyż podatek od nieruchomości przeznaczonej do działalności gospodarczej będzie wyższy (górny limit wzrasta aż do 20,51 zł/m2). Mieszkanie, w którym mieści się siedziba naszej firmy, może być zarówno naszą własnością, jak i własnością kogoś innego przez nas wynajmowaną. Ważne jest, aby w przypadku wynajmowania mieszkania fakt ten dokładnie udokumentować. Brak umowy wynajmu nie pozwoli nam na odliczenie wydatków na mieszkanie od przychodów firmy.

    Musimy pamiętać o oddzieleniu kosztów poniesionych w ramach działalności od kosztów prywatnych, które w żaden sposób nie mogą pomniejszyć dochody podatnika. Przeznaczenie do celów działalności jednego pokoju, pozwala na skonkretyzowanie jego powierzchni i bez problemu obliczymy ile miejsca zajmuje. W sytuacji, gdy wydzielenie jednego pomieszczenia nie jest możliwe, na działalność przeznaczamy adekwatny procent powierzchni zamieszkiwanego lokalu.

    Koszty do odliczenia:

    1) Czynsz – konsekwentnie, na podstawie wcześniej przyjętego szacunku odliczamy procent od kosztu za czynsz.

    2) Media (np. energia elektryczna, woda, ścieki) – dobrym rozwiązaniem jest założenie osobnych liczników pomiarowych. Można stosować również współczynnik, ale należy pamiętać aby uzasadnić prawidłowość swoich wyliczeń

    3) Telefon i Internet – na podstawie billingów ustalamy koszty faktyczne. Do kosztów nie możemy zaliczyć abonamentu za telefon lub Internet prywatny, chyba że przedsiębiorca osobno założy telefon lub Internet w domu, wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

    4) Odsetki od prywatnego kredytu hipotecznego na zakup mieszkania – zaliczamy do kosztów w części, w jakiej przypadają na powierzchnię wykorzystywaną na działalność gospodarczą (jedynie odsetki, które zostały zapłacone lub skapitalizowane). W sytuacji, gdy mieszkanie jest własnością przedsiębiorcy i zostało wprowadzone na środki trwałe firmy, odsetki naliczone do dnia przekazania mieszkania do działalności zwiększają wartość początkową środka trwałego (stanowią koszt uzyskania przychodu poprzez amortyzację).

    Aby rozliczyć wszystkie powyższe opłaty należy dysponować dokumentami zawierającymi pełną kwotę tych wydatków. Wydatki zostają włączone do kosztów działalności na podstawie dodatkowej dokumentacji, tzw. dowodów wewnętrznych, w których wyszczególnia się konkretną kwotę do zaksięgowania. Pod dowód wewnętrzny podpinamy odpowiednie faktury VAT

    obejmujące całość opłat.

    Ponadto koszty stanowią:

    1) Zakup wszelkiego rodzaju wyposażenia lokalu (jak np. meble, sprzęty elektroniczne) przeznaczonego wyłącznie do celów związanych z działalnością. Jeśli zakupiony sprzęt spełniają definicję środka trwałego, konieczne jest wpisanie go do ewidencji oraz odpowiednia amortyzacja.

    2) Remont mieszkania, w części przypadającej na działalność gospodarczą, bez względu na to czy mieszkanie wpisane jest do ewidencji środków trwałych.

     

    Pozdrawiam Czytelników.